Bajkowa ląka

Kontakt

tel.: 091 4871435

email: dyrektor@pp10.szczecin.pl

ul. Wołogoska 5

71-131 Szczecin

Przedszkole

DOBRE PRAKTYKI

TYTUŁ:
AKADEMIA ZDROWEGO PRZEDSZKOLAKA
-
projekt społeczno - edukacyjny

CELE DZIAŁANIA:
- przekazanie dzieciom wiedzy i umiejętności z zakresu
szeroko pojętego zdrowia

OPIS DZIAŁANIA:
Akcja składa się z czterech modułów:
  • Jesiennego - Podróż do Krainy pełnej Zdrowia
  • Zimowego - Podróż do Eko Krainy
  • Wiosennego - Podróż do Krainy Aktywności
  • Letniego - Podróż do Krainy Bezpieczeństwa
EFEKTY:
Wszystkie moduły poszerzają i utrwalają wiedzę rodziców,                                            dzieci oraz personelu przedszkola o tym, jak zdrowo się odżywiać,
jak dbać o bezpieczeństwo dzieci w domu i poza nim,
jak zapobiegać chorobom oraz minimalizować ich skutki,
a także jak dbać o odporność dzieci.

RADY I PRZESTROGI:
Wiele schorzeń cywilizacyjnych ma swoje uwarunkowania
w utrwalonych z dzieciństwa błędnych nawyków żywieniowych.
Tylko jednolite kierunki działania rodziców i przedszkola
pozwolą na wyrobienie prawidłowych nawyków żywieniowych,
a co za tym idzie wychowanie świadomego, zdrowego
dorosłego człowieka.

SPOSOBY UPOWSZECHNIANIA:
  • Strony internetowe:
www.zdrowyprzedszkolak.pl
www.pp10.szczecin.pl



PROGRAM PRZYJACIELE ZIPPIEGO

Program „Przyjaciele Zippiego" to międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego dla dzieci w wieku 5 -8 lat, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u małych dzieci. Uczy różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi. Nie koncentruje się on na dzieciach z konkretnymi problemami czy trudnościami, ale promuje zdrowie emocjonalne wszystkich małych dzieci.
To, czego dzieci nauczą się na zajęciach, na bazie opowiadań, których słuchają, próbują przenosić do codziennego życia. Porównują uczucia bohaterów opowiadań ze swoimi. Podczas zajęć dzieci słuchają opowiadań o losach trójki przyjaciół. Jest wśród nich rodzeństwo Lilly i Tig, mają oni w domu patyczaka o imieniu Zippy. Wspólnie z Zippim dzieci uczą się rozpoznawać, co człowiek czuje w konkretnej chwili, czym można go zranić i co zrobić, by tego uniknąć. Każda sytuacja problemowa pokazuje, że nie ma sytuacji bez wyjścia, a właściwie to z każdej jest kilka wyjść. Chodzi o to, by wybrać to najlepsze wyjście i swoim wyborem nie krzywdzić innych.
Program składa się z sześciu części:
1. UCZUCIA -opowiadanie „Pełne uczuć"
• uczucie smutku -uczucie szczęścia
• uczucie złości i rozdrażnienia
• uczucie zazdrości
• uczucie zdenerwowania
2. KOMUNIKACJA -opowiadanie „W pościeli"
• doskonalenie komunikacji
• słuchanie
• kto może nam pomóc
• mówienie tego, co chce się powiedzieć
3. NAWIĄZYWANIE I ZRYWANIE WIĘZI -opowiadanie „Czy jesteś moim przyjacielem?"
• Jak utrzymać przyjaźń
• Doznawanie samotności i odrzucenia
• Jak rozwiązywać konflikty z przyjacielem
• Jak nawiązywać przyjaźnie
4. ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW -opowiadanie „Pokonywanie prześladowców"
• Jak rozpoznać dobre rozwiązanie
• Prześladowanie
• Rozwiązywanie problemów
• Pomaganie innym w rozwiązywaniu konfliktów
5. PRZEŻYWANIE ZMIANY I STRATY -opowiadanie „Pożegnanie"
• Zmiany i strata są elementami życia
• Radzenie sobie po śmierci kogoś bliskiego
• Wizyta na cmentarzu
• Nauka płynąca z sytuacji zmiany i straty
6. DAJEMY SOBIE RADĘ -opowiadanie „Dajemy sobie radę"
• Różne sposoby radzenia sobie
• Jak pomagać innym
• Adaptowanie się do nowych sytuacji
• Wspólne świętowanie
Realizując ten program nie mówimy dzieciom, co mają robić, ani „To rozwiązanie jest dobre a tamto złe". Zachęcamy dzieci do analizowania sytuacji życiowej i zastanowienia się nad możliwościami postepowania w tych sytuacjach. Program pokazuje, jak ważna jest rozmowa z innymi, kiedy odczuwamy smutek lub złość, jak również, jak ważne jest słuchanie innych, kiedy oni przeżywają trudne chwile.



PROGRAM „GOTOWI DO DROGI. AUTOCHODZIK"

Celem programu jest przygotowanie dzieci do samodzielności w ruchu drogowym. Szczególny nacisk kładzie się na bezpieczeństwo, różnorodność sposobów przemieszczania oraz ról, jakie pełnią najmłodsi uczestnicy ruchu drogowego -dzisiaj i w przyszłości.
CHRONIĆ -zwiększenie bezpieczeństwa dzieci poprzez uczenie oraz utrwalenie prawidłowych postaw i nawyków przydatnych w poruszaniu się, jako pieszy, pasażer, kierowca.

UCZYĆ- efektywny proces nauczania oparty na przekazywaniu wiedzy o ruchu drogowym w oparciu o zabawy symulacyjne, konstrukcyjne, tematyczne, słuchowe, czy ruchowe.

ROZWIJAĆ -rozwijanie praktycznych umiejętności u dzieci do 7 lat, które w sposób naturalny i bez specjalnego wysiłku nabywają różnoraką wiedzę, w tym o zachowaniu na drodze.
ETAP I (wrzesień -październik)
Głównym tematem -Pieszy, niechroniony uczestnik ruchu drogowego.
Akcja „Koła stop -robię krok"
ETAP II (listopad -grudzień)
Główny temat -Odblaski, poruszanie się pod drogach w warunkach ograniczonej widoczności.
Akcja „Wido" -widocznie bezpiecznie.
ETAP III -(styczeń -marzec)
Główny temat -Pasażer -podróżowanie jako pasażer.
Akcja ZZ -zawsze zapinam pasy
ETAP IV -(kwiecień -maj)
Główny temat -Rowerzysta, podróżowanie rowerem.
Akcja „Jadę z głową"

W czasie trwania programu prowadzona jest strona internetowa, na której prezentujemy relacje z przebiegu programu. Na stronie www.gotowidodrogi.autochodzik.pl znajdziecie nas w zakładce: zespoły, jako motylkizpp10szczecin Przedszkole Publiczne nr 10 Szczecin. Zapraszamy także do naszej galerii „Autochodzik", gdzie będziemy zamieszczać zdjęcia z realizacji programu.

 

 

„W CYRKU"

 

Metoda projektu przeznaczona dla dzieci 5 -, 6 -letnich

„W cyrku"- przygotowanie i udział w przedstawieniach; rozwijanie twórczej postawy dziecka i własnej ekspresji poprzez tworzenie widowiska teatralnego w zespole dziecięcym.

 

Czas realizacji: 5 dni (II tydzień kwietnia 2018 r.)

 

Cele ogólne:

-rozwijanie zdolności psychosomatycznych, kreatywności, twórczości, wyrażania siebie;

-stymulowanie rozwoju intelektualnego, fizycznego, poznawczego;

-rozwijanie umiejętności planowania pracy oraz pracy w zespole;

-kształtowanie nawyków kulturalnej, bezpiecznej zabawy;

-pobudzanie dzieci nieśmiałych, mało aktywnych do wspólnej zabawy;

-przybliżenie pojęć związanych z tematyką cyrku;

-uświadomienie roli sztuki w życiu człowieka.

-kształtowanie umiejętności społecznych dzieci - porozumiewania się z dorosłymi, dziećmi, zgodnego funkcjonowania w sytuacjach zadaniowych

-rozwijanie umiejętności przygotowywania i udziału w przedstawieniu teatralnym

 

Cele szczegółowe

Dziecko:

  • uczestniczy w planowaniu działań,
  • odczuwa radość z wykonanej pracy,
  • słucha wypowiedzi innych, nie przerywać ich,
  • pyta o niezrozumiałe fakty,
  • buduje dłuższe wypowiedzi,
  • podejmuje zabawy tematyczne i zgodnie w nich uczestniczy,
  • wykonuje pracę plastyczną - „Klaun", wspólnie wykonuje plakat
  • rozpoznaje i nazywa przedmioty wykorzystywane w pracy cyrkowca,
  • ćwiczy swój zmysł wzroku, spostrzegawczość, pamięć
  • kształtuje poprawną postawę ciała,
  • tworzy skojarzenia do podanych wyrazów tematycznych,
  • rozwija zainteresowanie sztuką cyrkową,
  • podejmuje decyzje,
  • ćwiczy umiejętność formułowania problemów i poszukiwania sposobów ich rozwiązywania,
  • wzbogaca zasób słownictwa o wyrazy związane z tematem,
  • odczytuje wyrazy globalne w połączeniu z ilustracją,
  • uświadamia sobie rolę sztuki w życiu człowieka,
  • ćwiczy sprawność ręki,
  • doskonali umiejętność wyodrębniania pierwszej i ostatniej głoski w wyrazach,
  • celnie rzuca i prawidłowo chwyta piłkę,
  • poznaje sposób kalkowania z wykorzystaniem kalki technicznej,
  • kształtuje wytrwałość i dokładność podczas prac manualnych
  • odczuwa szczególny nastrój przedstawienia cyrkowego tworzony dzięki scenografii, strojom iwystępującym osobom
  • pomysłowo ozdabia kapelusz i podejmuje swobodne zabawy teatralne z ich wykorzystaniem,
  • aktywnie uczestniczy w tworzeniu scenerii teatralnej,
  • próbuje przezwyciężać swoje słabości
  • rozwija wrażenia słuchowe, wzrokowe i ruchowe,
  • prezentuje swoje umiejętności,
  • czerpie radość ze wspólnej zabawy

 

Formy pracy: zbiorowa, zespołowa i indywidualna.

 

Pomoce dydaktyczne:wszelkie rekwizyty związane ze sztuką cyrkową - piłki, hula -hop, krążki, ławeczka, linki, duże butelki plastikowe, chusta animacyjna, siatki na motyle, podkład muzycznu do piosenek „Cyrk wita was", „Magiczne miejsce", podkłady muzyczne do występów dzieci, prezentacja multimedialna „W cyrku", maskotki zwierząt, apaszki, magnetofon, laptop, projektor multimedialny

 

 

 

Dzień pierwszy

1. „Cyrk -spotkanie w kręgu" -zapoznanie z tematem, burza mózgów, tworzenie mapy pojęć.

2. „Cyrk" -zabawa skojarzeniowa -tworzenie skojarzeń do podawanych przez nauczyciela wyrazów. Ułożenie listy pytań; Kto? Gdzie? Kiedy? Dlaczego? Zaplanowanie pracy -przydział obowiązków.

3. „W cyrku" -prezentacja multimedialna; prowadzenie dyskusji na temat sztuki cyrkowej.

4. „Kuferek skarbów" -zabawa dydaktyczna, rozpoznawanie i nazywanie poszczególnych przyborów.

5. „Cyrk w mieście" -zabawy z chustą animacyjną.

6. „Namiot cyrkowy" -rysowanie patykiem na piasku lub kredą na chodniku.

 

 

Dzień drugi

1. „Budowanie kącika cyrkowego" -zgromadzenie rekwizytów, strojów do przedstawienia cyrkowego.

2. „Cyrk w naszym mieście" -słuchanie opowiadania nauczyciela i udzielanie odpowiedzi na pytania związane z treścią.

3. „Akrobaci i tancerki" -zabawa ruchowo -naśladowcza.

4. „Cyrk wita was" -zabawy umuzykalniające, nauka piosenki.

 

5. „Głoskowy detektyw" -ćwiczenie analizy i syntezy głoskowej wyrazów.

6. „Strój akrobaty i tancerki" -praca w grupach, kompletowanie stroju, uzasadnianie swojego wyboru.

 

Dzień trzeci

1. „Sokole oko" - prezentowanie przez nauczyciela 10 przedmiotów zgromadzonych w torbie (np. piłeczki, peruka klauna itp) przez krótką chwilę i schowanie ich ponownie do torby. Zadaniem dzieci jest zapamiętanie jak największej liczby przedmiotów i narysowanie ich na kartce papieru. Podczas drugiej prezentacji tych samych rzeczy podopieczni sprawdzają, co udało im się spamiętać, i podliczają zdobyte punkty (za każdy zapamiętany przedmiot - 1 punkt). Dzielenie wyrazów na sylaby. Wyodrębnianie głosek w nagłosie i wygłosie.

2. „Cyrk wita was" -śpiew zbiorowy piosenki.

3. „Żonglerzy i siłacze" -zabawa tematyczna z improwizacją ruchową.

4. „Klaun" -praca plastyczna.

5. „Łańcuszki słowne" - zabawa zespołowa ćwicząca analizę i syntezę słuchową.

6. Tworzenie plakatu informującego o występach cyrkowych w naszej grupie.

 

Dzień czwarty

1. „Bilety do cyrku" - ćwiczenie grafomotoryczne, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej

2. „Florentynka w cyrku" - słuchanie opowiadania.

3. „Kapelusz klauna" - praca plastyczno-konstrukcyjna.

4. „Klauni na arenie cyrkowej" - improwizacja ruchowa z zatrzymaniem ruchu.

5. „Wesołe zagadki" - doskonalenie umiejętności określania położenia elementów w przestrzeni

6. Próba występów cyrkowych.

 

Dzień piąty - zakończenie projektu

1. „Scenografia cyrkowa" -przygotowanie scenografii do występów cyrkowych.

2. Zaproszenie dzieci z pozostałych grup na występy „Cyrk wita was"

3. „Cyrk wita was" -prezentowanie przedstawienia cyrkowego dzieciom z młodszych grup -zaprezentowanie swoich umiejętności.

4. „Magiczne miejsce" -zabawy umuzykalniające, zabawy muzyczno -ruchowe.

 

„CYRK WITA WAS"

1. DYREKTOR:

PROSZĘ PAŃSTWA OTO CYRK.

JA JESTEM WESOŁYM DYREKTOREM I WITAM WAS Z DOBRYM HUMOREM.

ZA CHWILĘ PRZED PAŃSTWEM WYSTĄPIĄ ARTYŚCI WSPANIALI,

CO SWOJE TALENTY TU W PRZEDSZKOLU ROZWIJALI.

TROSZKĘ DZIŚ NAS TREMA ZJADA, ALE PEWNIE JEST NA TO RADA.

BRAWA, BRAWA USŁYSZEĆ DAJCIE I Z UŚMIECHEM NAS PODZIWIAJCIE.

2. KONFERANSJER:  FAKIR

WSTRZYMAJCIE ODDECH, BO ZARAZ ZOBACZYCIE RZECZY, O JAKICH NAWET NIE ŚNICIE.

KTO JEST BOJAŹLIWY NIECH ZASŁONI OCZY, BO TERAZ NA SCENĘ FAKIR Z INDII WSKOCZY.

 

3. KONFERANSJER:    SIŁACZE

A TERAZ SIŁĄ ZADZIWIĄ WAS CI, CO CIĘŻKIE SZTANGI DŹWIGNĄ NIE RAZ.

NIE WIEMY, CZY 200, CZY 300 KILOGRAMÓW WAŻY. KTO CHCE JĄ PODNIEŚĆ? KTO SIĘ ODWAŻY?

 

4. KONFERANSJER:       AKROBATKA

UWAGA DRODZY PAŃSTWO, TERAZ SPORO GRATKI JUŻ NA NASZĄ SCENĘ WKRACZAJĄ AKROBATKI.

5. KONFERANSJER:             GIMNASTYCZKI

A TERAZ PRZYSZEDŁ CZAS NA GIMNASTYCZKI, CO CIAŁA JAK Z GUMY MAJĄ I JE CIĄGLE WYGINAJĄ. WSZYSTKIE SĄ BARDZO SPRAWNE I DLATEGO NA CAŁY ŚWIAT SŁAWNE.

 

6. KONFERANSJER:             ŻONGLERZY

MILI PANOWIE I SZANOWNE PANIE TERAZ ZOBACZYCIE PIŁECZKAMI ŻONGLOWANIE. WYSTĘP OCENICIE SAMI, A JAK BĘDZIE SIĘ PODOBAŁ NAGRODZICIE GO BRAWAMI.

 

 7. KONFERANSJER:       MAGIK

DLA NIEGO MAGIA NIE JEST TAJEMNICĄ, JEGO SZTUCZKI WSZYSTKICH ZACHWYCĄ.

 

8. KONFERANSJER:      KLAUNI

NADSZEDŁ CZAS NA ŚMIESZNE ŻARTY NA ARENIE. SŁAWNI KLAUNI: KUKU I RYKU UŚWIETNIĄ TO WYDARZENIE.

-SŁYSZAŁEŚ, RYKU? ON MÓWIŁ, ŻE UŚWIETNIMY TO MARZENIE.....

-SŁYSZAŁEM, KUKU, ON MÓWIŁ: WYDARZENIE

-MARZENIE!

-WYDARZENIE!

-WSZYSTKO JEDNO: MARZENIE, WYDARZENIE, DAJ NA ZGODĘ OBIE DŁONIE

-SŁONIE?

-JAKIE KONIE?

-MÓWIĘ: SŁONIE

-NIE, MÓWISZ KONIE

(PRZEKOMARZAJĄ SIĘ KILKA RAZY, CORAZ GŁOŚNIEJ)

-WSZYSTKO JEDNO: SŁONIE, KONIE, DAJ NA ZGODĘ OBIE DŁONIE

 

9. KONFERANSJER:

TO BYŁY KONIE.... PRZEPRASZAM... SŁONIE...OJ, ZUPEŁNIE POKRĘCIŁO MI SIĘ W GŁOWIE

(WPADAJĄ KLAUNI, OBRACAJĄ KONFERANSJERA) I MÓWIĄ:

-TO NIE BYŁY SŁONIE ANI KONIE TYLKO KOGUT

-JAK TO?

-MAM NA IMIĘ KUKU

-A JA RYKU

(TERAZ GŁOŚNO WOŁAJĄ)

-KUKUUUUUU!

-RYKUUUUU!

-JUŻ KOŃCZYMY PRZEDSTAWIENIE I ŻEGNAMY NA ARENIE.

 

10. DYREKTOR:

-ZAKOŃCZYŁA SIĘ ZABAWA, NIECH WIĘC ZABRZMIĄ GŁOŚNE BRAWA!

 

11. POCHÓD WSZYSTKICH WYSTĘPUJĄCYCH  (PODKŁAD MUZYCZNY)

 

                                                                                                                   Opracowanie: E.Karnacewicz, PPNr 10 w Szczecinie









               KONSPEKT ZABAWY MATEMATYCZNEJ DLA DZIECI 5 -, 6 -LETNICH


Temat zajęcia: Doskonalenie umiejętności dziecięcego liczenia na miarę możliwości każdego  dziecka podczas zabawy z   elementem rywalizacji pt. „Supermatematyk".

Cele ogólne: wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania.

Cele etapowe: - kształtowanie umiejętności liczenia obiektów;

                        - sprawdzenie kompetencji dzieci w zakresie opanowania dodawania

                        - kształtowanie odporności emocjonalnej

Cele szczegółowe. Dziecko potrafi:

                            - sprawnie liczyć,

                            - dodawać w pamięci, w trudniejszych przypadkach pomagać sobie na palcach,

                            - rozpoznać cyfry 1 -6,    

                            -  wysłuchać dłuższej instrukcji słownej,

                            - czerpać radość ze wspólnej zabawy.

 

Metoda: słowna, działań praktycznych.

Forma: zbiorowa, zespołowa, indywidualna.

Środki dyd: kostka z oczkami dla dziecka 5 -letniego, kostka z cyframi dla dziecka 6 -letniego, patyczki.                

Przebieg:

  1. Zabawa „Ile nas jest?"

- wspólne liczenie, ile dzieci jest w grupie od początku do końca i wspak.

  1. Zabawa „Pokaż na palcach, ile to...."

- liczenie po pięć i pokazywanie na palcach (dziesięć, piętnaście, dwadzieścia itd.),  po dziesięć i pokazywanie na palcach (dziesięć, dwadzieścia itd.).

  1. Konkurs „Supermatematyk".

- wyjaśnienie reguł konkursu: rzucanie kostką, liczenie oczek (dzieci 5 -letnie), odczytanie zapisanej cyfry (dzieci 6 -letnie), odłożenie tylu patyczków, ile wypadło oczek na kostce -odbywa się to w określonym czasie, także dziecko może rzucić kostką wiele razy; sumowanie patyczków, zapamiętanie i podanie wyniku;

- konkurs: zapoznanie rodziców, na jakim poziomie dodawania są ich dzieci;

           - ogłoszenie wyników: brawa dla każdego dziecka.

     4.  Porządkowanie miejsca zabawy.

Opracowanie: Edyta Karnacewicz




 

 

 

PROGRAM PROJAKOŚCIOWY

 

OGRODY WYOBRAŹNI

 

 

„MAŁY AKTOR"

 

PROGRAM ROZWIJAJĄCY

TALENTY AKTORSKIE

 

 

 

 

 

 

 

„MAŁY AKTOR" -PROGRAM ZAJĘĆ TEATRALNYCH

DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

 

                                                                                               „ ...a teatr jest po to ,

                                                                                      żeby wszystko było inne niż dotąd.

                                                                                      Żeby iść do domu z zamyśleniem ,

                                                                                      w zachwycie ,

                                                                                      I już zawsze w misce księżyc widzieć..."                                        

                                                                                                         / Joanna Kulmowa /   

                                                      WSTĘP

 

            Jednym z głównych zadań przedszkola jest wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju oraz tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.

            Rola nauczyciela - to rozbudzanie aktywności dzieci, twórcze organizowanie przestrzeni ich rozwoju, włączanie do zabaw i doświadczeń przedszkolnych potencjału tkwiącego w dzieciach.

            Naturalną i spontaniczną aktywność dziecka w wieku przedszkolnym umożliwiają m.in. małe formy sceniczne oparte głównie na literaturze dziecięcej, które rozbudzają i rozwijają dramatyczną ekspresję dziecka. Dziecko naśladując różne sytuacje życiowe, interpretując treść wysłuchanej bajki, opowiadania, podejmując różne role rozwija swoją zdolność myślenia i mowy, twórczej wyobraźni i fantazji. Im wcześniej dziecko rozpoczyna teatralną przygodę, tym lepiej. Jest duża szansa na zarażenie się przez nasze pociechy pasją do aktorstwa lub pochodnych jemu dziedzin sztuki współtworzących przedstawienie,  takich jak muzyka, plastyka, taniec, śpiew czy ruch sceniczny. To także doskonała okazja do nauczenia dziecka odwagi scenicznej, inspiracji do konkursów recytatorskich. Teatr rozwija w najmłodszych widzach ciekawość świata. Uczy percepcji, stymuluje rozwój zmysłu wzroku, słuchu, rozwija pamięć. A jeśli zachęcimy dzieci do występów przed audytorium pomaga w lepszym uspołecznieniu najmłodszych, poprzez ułatwienie za pomocą przykładów teatralnych, wejścia w społeczne relacje. Tak jak tablet czy telefon, zabija wyobraźnię  oraz kreatywność dziecka, tak teatr ją rozwija lub ma szanse odbudować.  Ponieważ każdy, czy to młodszy czy starszy, widz, czy aktor, podczas spektaklu musi sobie wiele dopowiedzieć czy samemu wyobrazić.

          Mając na uwadze wartość i ogromne znaczenie form teatralnych dla rozwoju osobowości dziecka opracowałam trwający 9 miesięcy program „Mały aktor", dostosowany do wieku uczestników (5, 6 lat) dla grup osób 10 -osobowych, które spotykają się 1 raz w tygodniu po 60 minut od września 2018 r. do końca maja 2019 r.

 

          Celem programu jest rozwijanie ekspresji twórczej dziecka. Treści zawarte w programie umożliwiają dziecku rozwój indywidualnych zainteresowań, talentów twórczych poprzez wyrażanie się „na scenie", rozwijanie pamięci logicznej i wyobraźni twórczej dzieci, wzbogacanie czynnego słownika i zwrotów, kształtowanie płynnej, wyrazistej mowy i myślenia.

         Treści zawarte w programie umożliwiają dziecku szukanie własnego wyrazu oddającego przeżycia, emocje, wprowadzają w różnorodny świat ról i nastrojów. Wpływają na ułatwienie dziecku orientacji w przestrzeni i w czasie oraz poznanie własnych możliwości.

          Działalność artystyczna opiera się nie tylko na tekście, ale i muzyce, ruchu, przygotowaniu prostej dekoracji, strojów, rekwizytów. Dziecko uczy się właściwego posługiwania głosem.

          Ważną wartością opracowanego programu jest także uwzględnienie potrzeby społecznego działania dziecka. Sytuacje wychowawcze, jakie stwarzają formy teatralne uczą dzieci przystosowania się do otaczającej je rzeczywistości poprzez naturalne kontakty społeczne. Modyfikują zachowanie się dzieci i umacniają więzi emocjonalne między dziećmi w grupie, dają możliwość zgodnego współdziałania, wzajemnego pomagania sobie i służenia innym swoją pomocą.

            Stosując w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym tę formę pracy pragnę ukazać dzieciom piękno języka literackiego, przygotować przyszłego widza, odbiorcę sztuki teatralnej, dostarczyć radości, humoru, dobrej zabawy. Natomiast dziecko poprzez bezpośrednie uczestnictwo nabiera śmiałości, pewności siebie, wiary we własne możliwości.

 

                        I. CELE PROGRAMU

      CEL GŁÓWNY

  • stymulowanie rozwoju i inspirowanie twórczych działań dziecka
  • uwrażliwienie na piękno słowa mówionego
  • kształtowanie osobowości dziecka.

 

       CELE SZCZEGÓŁOWE :

  • kształtowanie wyrazistej mowy, dykcji
  • rozwijanie pamięci logicznej i wyobraźni twórczej
  • wzbogacenie czynnego słownika dziecka
  • doskonalenie spostrzegawczości
  • umiejętność dokonywania uzasadnienia postępowania własnego i bohatera literackiego
  • rozwijanie sprawności ruchowej, poczucia rytmu
  • orientacja w czasie i przestrzeni
  • poznanie własnych możliwości
  • właściwe posługiwanie się głosem
  • umiejętność wyrażania swoich uczuć i emocji
  • umiejętność współdziałania w grupie
  • rozwijanie własnej inwencji twórczej
  • umiejętność wyciągania wniosków
  • dostrzeganie piękna języka literackiego
  • umiejętność prowadzenia dialogów
  • pokonywanie własnej nieśmiałości.

 

 

                       II. ZADANIA

1. Przekazanie wartości wychowania teatralnego, które może być źródłem satysfakcji dla

    dzieci, rodziców i nauczyciela.

2. Przygotowanie i przeprowadzenie inscenizacji, przedstawień teatralnych dla społeczności

    przedszkolnej, zaproszonych gości.

3. Kontakt dzieci z prawdziwą sztuką teatralną, poprzez oglądanie spektakli w wykonaniu

   zawodowych aktorów.

4. Rozbudzenie u dziecka zainteresowania literaturą, jej pięknem.

 

 

                      III. OCZEKIWANE UMIEJĘTNOŚCI DZIECI

Dziecko  wie :

  • co to jest teatr
  • na czym polega praca aktora
  • jak wyrazić swoje emocje w mowie, ruchu, geście
  • jak powstaje sztuka teatralna
  • co to jest dobro a co zło
  • co jest fałszem a co prawdą, co fikcją a rzeczywistością
  • wie, jak rozwiązać konflikty i odegrać napięcie
  • jak współdziałać w grupie
  • jak zachować się podczas oglądania spektakli teatralnych
  • jak korzystać z książek
  • jak funkcjonuje biblioteka, czytelnia

 

Dziecko  rozumie :

  • znaczenie literatury, książki w naszym życiu
  • znaczenie posługiwania się wyrazistą, poprawną mową
  • znaczenie ćwiczeń kształtujących mowę
  • rolę teatru i aktora
  • znaczenie współdziałania w grupie
  • znaczenie szanowania uczuć innych ludzi
  • znaczenie unikania sytuacji konfliktowych

 

Dziecko  potrafi   :

  • wyrażać swoje upodobania artystyczne
  • dbać o rozwój własnych zainteresowań z wybranej dziedziny sztuki
  • korzystać z książki
  • wyciągać wnioski
  • uzasadnić swój wybór
  • wskazać dobro i zło
  • odtworzyć sytuację z życia codziennego
  • pokonać własną nieśmiałość
  • prowadzić dialog
  • wyrazić własne emocje
  • odtworzyć rolę wybranego bohatera literackiego
  • zapamiętać swoją rolę teatralną
  • improwizować własne teksty za pomocą pacynek, kukiełek
  • opowiedzieć treść oglądanej sztuki teatralnej
  • zilustrować plastycznie swoje przeżycia teatralne, literackie
  • tworzyć własne teksty
  • samodzielnie czytać proste teksty literackie

                   IV.  METODY PRACY

  • aktywizujące
  • słowne
  • czynne
  • oglądowe

 

 

                    V. FORMY  PRACY 

  • indywidualne
  • zbiorowe
  • zespołowe

 

 

                    VI.  WDRAŻANIE TREŚCI PROGRAMU

                             

1. Wdrażanie projektu podczas zajęć w grupie dzieci 5-, 6-letnich.

2. Włączenie do realizacji projektu rodziców.

3. Prezentacja umiejętności teatralnych dzieci przed społecznością przedszkolną, zaproszonymi

    gośćmi.

4. Integracja z rówieśnikami z innych przedszkoli oraz szkół w naszym mieście; udział w akcjach

    i formach proponowanych przez te instytucje, organizowanie spotkań.

 

 

 

                    VII.  TREŚCI  PROGRAMU 

 

             Zapoznanie dzieci ze sztuką teatralną, poznanie środków wyrazu artystycznego, kształtowanie umiejętności dramatycznych podczas zabaw twórczych, wprowadzenie elementów gry aktorskiej w tworzonych przez grupę inscenizacjach, przedstawieniach.

Realizacja tych treści ujęta jest w czterech blokach tematycznych:

 

RYMOWANKI, WYLICZNKI -czyli ćwiczenia kształtujące mowę; kultura żywego słowa.

ETIUDY PANTOMIMICZNE - mimika, gest i ruch.

LITERATURA -inspiracją do zabaw teatralnych.

PREZENTACJE  AKTORSKIE.

 

 

 

 

I.  RYMOWANKI, WYLICZANKI  - ćwiczenia kształtujące  mowę; kultura żywego słowa.

 

        ZADANIA

      Sposób  realizacji

Osiągnięcia  dzieci

 

Doskonalenie  sprawności   

w mówieniu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tworzenie warunków do doświadczeń językowych.

 

 

 

 

 

 

 

Umożliwianie zdobycia doświadczeń w mówieniu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Doskonalenie  umiejętności w tworzeniu  rymowanek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Doskonalenie umiejętności płynnego mówienia

 

 

 

Rozwijanie umiejętności kojarzenia; utrwalenie wiadomości o teatrze.

 

 Słuchamy własnej mowy i różnicujemy cechy wymowy innych - zajęcia praktyczne.

 

Ćwiczenia dykcyjne, ćwiczące wyrazistość, intonację wypowiedzi:

-ortofoniczne

-oddechowe połączone z wypowiadaniem głosek, śpiewaniem, lub recytowaniem wierszy

-artykulacyjne z wykorzystaniem samogłosek, spółgłosek, krótkich tekstów

 -fonacyjne

 -słuchowe

 -logorytmiczne.

Ćwiczenia w regulowaniu siły głosu, w różnicowaniu modulacji głosu przy zdaniach pytających, wykrzyknikowych, oznajmujących, wzbogacających ekspresję wypowiedzi poprzez stosowanie takich elementów, jak: pauza, natężenie głosu, intonacja, barwa, ton.

Poznajemy nowe słowa i posługujemy się nimi. Odwołujemy się do archaizmów, np. ciżemka, chata, kwiecie.

Ekspresja słowna „Jestem liściem, kolorem".

„Język kosmitów" -tworzenie charakterystycznego języka danej rodziny bajkowej, układanie dialogów, tworzenie improwizacji słownych.

„Śmiech - to też sztuka!"

- śmiech wesoły, beztroski, gwałtowny, cichy,

- naśladowanie śmiechu różnych ludzi: staruszki /he-he.../, kobiety /ha-ha.../, mężczyzny /ho-ho.../, dziewczynki /hi-hi.../, chłopca /hałaśliwy-ha-ha.../.

 

Rymowanki np.

„Chrząszcz chrząszczyka, żując

gruszkę szczypczykami szczypał nóżkę" i inne.

Tworzenie przez dzieci własnych rymowanek.

Wyliczanki np. „ Entliczek, pentliczek czerwony stoliczek, itp.

Wyprawki - głupawki np. „Raz  żabka  z  Rabki  dostała  sapki, bo zamiast butów nosiła w deszcz klapki" itp.

Rytmizacja i melodyzacja tekstów związanych z porami roku.

 

Ćwiczenia:

-wspólne układanie opowiadań

-podawanie zakończeń znanych bajek, opowiadań

-samodzielne układanie opowiadań

-mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją.

„Co wiem o teatrze"- quiz teatralny- rozwiązywanie zagadek o teatrze.

 

 

- rozumie znaczenie ćwiczeń  usprawniających narządy artykulacyjne

 

- potrafi prawidłowo wykonać proponowane ćwiczenia

-przestrzega zasad higieny głosu

 

 

 

-kształtuje silny, o odpowiedniej wysokości głos

 

 

-rozumie, że słowo jest narzędziem wyrażania wiedzy, intencji i emocji

 

 

- prawidłowo operuje wdechem i wydechem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- potrafi naśladować śmiech   różnych osób

 

 

 

 

 

 

- potrafi wyraźnie odtworzyć tekst rymowanki

 

- prawidłowo artykułuje trudniejsze słowa

- potrafi utworzyć rym do podanego słowa, tworzy własne rymowanki

 

- potrafi czerpać radość z zabawy słówkami

 

 

 

-mówiąc, przejawia postawę twórczą (swoista intonacja, wykonanie, interpretacja)

 

 

 

 

-posługuje się podstawowymi terminami z dziedziny sztuki teatralnej

 

 

II.  ETIUDY PANTOMIMICZNE - mimika, gest i ruch

Doskonalenie kompetencji językowych: społeczne użycie języka

 

 

 

 

 

 

Organizowanie działań umożliwiających poznanie wielowymiarowości człowieka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Doskonalenie pamięci i koncentracji uwagi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tworzenie warunków do aktywności ruchowej.

Stosowanie niewerbalnych środków wyrazu; komunikowanie się w sposób niewerbalny.

 

 

Tworzenie warunków do prezentowania postawy twórczej

 

 

Zabawy dramowe -ćwiczenia w adekwatnym używaniu form wypowiedzi w zależności od adresata: jego wieku (młody, stary), statusu społecznego (podwładny, kierownik), stopnia zaznajomienia (znany, obcy), roli społecznej (dyrektor, pracownik), stanu emocjonalnego (zadowolony, wściekły), poziomu aktywności (zaangażowany, bierny).

 

Ożywienie ciała, czyli :

- komunikowanie się poprzez ruch ciała,

- akceptujemy swoje ciało,

- ćwiczymy zwinność, gibkość i niezbędną precyzję ruchów.

Przykłady zabaw:

- tańce kraba i żyrafy

- zabawy muzyczno-ruchowe wg metody aktywnego słuchania Batti Strauss

- Ministerstwo dziwnych kroków

- Kto tak potrafi?

- Wahadło-ćwiczenie równowagi itp.

Przestrzeń, czyli:

- usytuowanie się w danym miejscu, oswojenie się z nim, a wreszcie uznanie za swoje.

Przykłady zabaw:

- Raz, dwa, trzy Baba-Jaga patrzy

- Ile kroków babciu?

 -Od szeptu do krzyku!

- Dzieci w lesie

- Głuchy telefon itp.

Powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem.

Ruch - jako środek komunikowania się z innymi, np.

- Słucham cię i pokazuję  

- Lustro

- Jakie to zwierzę?

- Niewidomy

- Mim, Stonoga, Kim jestem/dotyk/.

Uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych wg R. Labana, pantomimicznych z elementami dramy).

 

-rozpoznaje sytuacje komunikacyjne i dostosowuje do nich formy wypowiedzi, uwzględniając: czas, miejsce, sytuację społeczną, temat wypowiedzi

 

 

 

 

 

- rozumie znaczenie koncentracji uwagi

 

- uświadamia sobie niektóre możliwości ciała

 

- podporządkowuje ruchy ciała wyobraźni

 

- potrafi łączyć ruch z dźwiękiem

 

- nabiera zaufania do partnera

 

- rozumie, że sposób niewerbalny wyrażania uczuć powinien zależeć od odległości, w jakiej znajduje się inna osoba

- rozumie zasady zabaw

- potrafi oszacować odległość

- dostosowuje siłę głosu do odległości

- współpracuje z innymi

- potrafi skupić uwagę

-zwraca uwagę na nierozerwalną więź emocji z pamięcią

- prawidłowo interpretuje dźwięk, odtwarza ruch

- naśladuje ruchy zwierząt

- potrafi zaufać koledze

- naśladuje różne czynności 

 

 

 

-przejawia zachowania niekonwencjonalne w czasie wykonywania zadań o charakterze otwartym, wymagających postawy twórczej

 

III.  LITERATURA -inspiracja do zabaw teatralnych

 

 

Uczestniczenie w tworzeniu kącika i gromadzeniu rekwizytów.

 

 

Poznawanie funkcji i znaczenia rekwizytów

 

 

 

 

Poznawanie i rozumienie różnych postaw bohaterów literackich.

 

 

Nabywanie umiejętności inscenizowania literatury z zastosowaniem gry aktorskiej.

 

 

Identyfikowanie i nazywanie różnych stanów emocjonalnych

 

 

Nabywanie umiejętności tworzenia własnych tekstów i scenek rodzajowych.

 

 

 

 

Tworzenie warunków do nabywania i rozwijania umiejętności czytania.

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenie kreatywnego i twórczego myślenia.

 

 

Zorganizowanie Kącika teatralnego:

- wyznaczenie miejsca w przedszkolu

- wzbogacanie kącika w stroje, maski, wspólne wykonywanie pacynek, kukiełek, sylwet do teatrzyku cieni

-projektowanie strojów do odgrywanych ról, dobieranie rekwizytów do postaci.

 

 

Czytanie dzieciom bajek, jako inspiracja do spontanicznych działań teatralnych: naśladowanie znanych bohaterów, sytuacji bajkowych wg pomysłu i wyobraźni dzieci: Lokomotywa, Na straganie, Teatrzyk Zimowych Rękawiczek.

Określanie i ukazywanie w formie zabawy teatralnej cech charakterystycznych postaci wybranych utworów literackich, wyszukiwanie cech przeciwstawnych: „Dwie Dorotki", „Kot w butach".

 

Scenki rodzajowe, drama :

- odtwarzanie sytuacji z życia codziennego - wyciąganie wniosków, analiza zachowań

- gry dramowe, oparte na improwizacji (mają swoje miejsce akcji, sytuację wyjściową, dzieci wchodzą w rolę, np. na dworcu czekamy na pociąg, który się spóźnia - emocjonalne wczucie się w rolę, działa a nie gra - uzyskanie efektów wychowawczych).

 

 

 Mistrz  Czytania - zachęcanie dzieci do samodzielnego czytania:

- zorganizowanie w przedszkolu kącika „Mistrz czytania"

- czytanie rówieśnikom i młodszym dzieciom

- otrzymanie dyplomu „Mistrz Czytania".

Cykliczne spotkania w Miejskiej Bibliotece Publicznej -filia nr 8

 

 

„Guzikowy teatrzyk"- dorysowywanie pastelami do przyklejonych guzików obrazka według własnego pomysłu.

 

 

-przygotowuje miejsce, pomoce i narzędzia do zabaw twórczych

-nabywa doświadczenie w posługiwaniu się pacynkami, kukiełkami, sylwetami

 

-uczestniczy w organizowaniu „garderoby teatralnej"

 

 

 

- potrafi prowadzić zabawę teatralną żywego słowa

- improwizuje tekst swoimi słowami

- potrafi modulować głosem

- trafnie używa mimiki, gestów, odpowiedniej barwy głosu

 

- potrafi odtworzyć scenki rodzajowe, dramę

- potrafi wyciągnąć właściwe wnioski wychowawcze

 

- potrafi „wejść" w swoją rolę

 

 

 

- potrafi słuchać i jednocześnie ilustrować odpowiednimi elementami tekst

 

 

 

- czyta krótkie teksty literackie rówieśnikom i młodszym dzieciom

 

- potrafi czerpać radość z umiejętności czytania

 

 

- rozumie znaczenie książki w życiu człowieka

 

 

 

-rozwija inwencję twórczą,

estetycznie wykonuje pracę plastyczną

 

   IV.  PREZENTACJE AKTORSKIE 

 

 

Kształtowanie kultury odbioru sztuki.

 

 

 

 

 

Budzenie ciekawości teatrem.

 

 

 

 

 

 

 

 

Nabywanie umiejętności odgrywania ról w inscenizacjach, przedstawieniach.

 

 

 

 

Wyrażanie siebie w roli aktora

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozwijanie twórczej postawy dziecka i własnej ekspresji poprzez tworzenie widowiska teatralnego w zespole dziecięcym; rozwijanie talentu scenicznego.

 

Nabywanie pewności i odważnego występowania przed widownią.

Wzmacnianie więzi rodzinnych.

 

 

 

Rozbudzenie zainteresowania literaturą i teatrem, grą aktorską.

Integrowanie się środowisk przedszkolnych.

 

Obcowanie ze sztuką  aktorską - oglądanie teatrzyków w wykonaniu profesjonalistów, spotkania wg harmonogramu  na rok szkolny 2018//2019.

 

 

 

„Spektakle i widowiska teatralne" - pokaz multimedialny, oglądanie nagrań przedstawiających różne formy teatralne tj. drama, teatr lalkowy, pantomima, teatr cieni,

teatr żywego aktora; dyskusja na temat spostrzeżeń i wrażeń dzieci.

 

„Teatr od kulis" -wycieczka do Teatru Pleciuga w Szczecinie, poznanie osób pracujących w teatrze i wykonywanej przez nich pracy.

 

Prezentacje aktorskie dzieci krótkich form scenicznych:

- „ Brudasek"

-„ Kapelusz muchomora"

-„ Postacie bajkowe na spotkaniu z Mikołajem"

-„Powitanie Wiosny"

-„Pan kotek jest chory"

- „ Na ratunek Ziemi"

- prezentacja przed społecznością przedszkolną i rodzicami.

„Aktorzy na scenę"- burza mózgów, wymyślanie własnego tekstu do określonej roli.

„Aktorzy"- zabawy w reżysera i aktorów, poruszanie się według instrukcji podawanej przez partnera.

 

 

Przygotowanie i udział w przedstawieniach prezentowanych dla społeczności przedszkolnej, zaproszonych gości:

- „W ogrodzie gospodarza"

-„W cyrku".

 

 

 

Popołudnie z bajką -spotkanie dla zainteresowanych rodziców

- prezentacja wybranego utworu literackiego przez zespół rodzinny

- dyplomy, drobne niespodzianki, zaproszeni goście.

 

 

 

„Bajkowe bajanie" - I Przegląd Bajkowej Piosenki Przedszkolnej.

- integracja z rówieśnikami z innych przedszkoli

- prezentacja fragmentu bajki w formie piosenki

- dyplomy, upominki.

 

 

 

- wie, jak zachować się podczas oglądania przedstawień teatralnych

- potrafi opowiedzieć treść oglądanej sztuki teatralnej

-wyraża własne refleksje na temat obejrzanych przedstawień teatralnych

- zna słownictwo związane z teatrem: aktor, scena, kurtyna widownia, reżyser itp.

 

 

 

 

 

 

 

- aktywnie uczestniczy w przygotowaniu inscenizacji, przedstawień

 

- potrafi wczuć się w rolę

 

- prawidłowo gra mimiką twarzy, gestem, ruchem

 

- pokonuje nieśmiałość

 

- wykazuje się własną inicjatywą i pomysłowością

-wykorzystuje własne możliwości ruchowe, głosowe, sceniczne

 

 

 

 

-dba o rozwój własnych zainteresowań z wybranej dziedziny sztuki

 

 

 

- podejmuje chęć wzięcia udziału w konkursie przy współudziale najbliższych

- przedstawia inscenizację wybranego utworu literackiego z rodziną

- jest spontaniczne i odważne

- potrafi czerpać radość z kontaktu z literaturą i z zabawy z rodziną

 

- potrafi przezwyciężyć tremę przed większą publicznością

 

-wyraża swoje upodobania artystyczne

 

 

                      VIII.   EWALUACJA 

 

  1. Przedstawienia, inscenizacje w wykonaniu dzieci dla społeczności przedszkolnej i zaproszonych gości.
  2. Udział dzieci w konkursach teatralnych, literackich, opartych na literaturze dziecięcej.
  3. Ankieta skierowana do rodziców - wpływ form teatralnych na rozwój dziecka.

 

 

                        IX.  LITERATURA

  • Andrzejewska J, Wspieranie rozwoju kompetencji komunikacyjnych dzieci, Wydawnictwo UMCS, Lublin, 2009
  • Awgulowa  J., Świętek W, Małe formy sceniczne w pracy przedszkola, WSi, Warszawa, 1981
  • Bajkowska L, Teatr marzeń, inscenizacje dla dzieci, Prószyński i S-ka, Warszawa, 1998
  • Demel G, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, WSiP, Warszawa, 1996
  • Fechner-Sedzicka I, Scenariusze uroczystości szkolnych, przedszkolnych -część I i II, Wydawnictwo AKER, Toruń, 2005
  • Forma B, Dziecko aktorem, Wydawnictwo i Poligrafia „IWANOWSKI", Płock, 1999
  • Mégrier D, Zabawy teatralne w przedszkolu, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa, 2000
  • Sójka A, Czytam od A do Z, opowiadania, wiersze, zagadki, gry i zabawy, Wydawnictwo Podsiedlik-Raniowski i Spółka, Poznań, 1990
  • Toczyska B. : Kama Makaka Ma, wprawki dykcyjne, Uniwersytet Gdański, 1992



OPRACOWANIE: E.KARNACEWICZ



Copyright (c) Bajkowa ląka 2009 projekt i realizacja: frozen.pl